خودروهای برقی

ارتباطات جهانی و وابستگی کشورها به‌یکدیگر سبب شده است در بحران‌های مختلف، صنایع گوناگون دچار مشکلات و چالش‌های متعددی شوند. درهمین راستا بروز جنگ میان روسیه و اکراین نیز از جمله بحران‌هایی است که سبب توقف تولید و توسعه خودروهای برقی شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،ارتباطات جهانی و وابستگی کشورها به‌یکدیگر سبب شده است در بحران‌های مختلف، صنایع گوناگون دچار مشکلات و چالش‌های متعددی شوند. درهمین راستا بروز جنگ میان روسیه و اکراین نیز از جمله بحران‌هایی است که سبب توقف تولید و توسعه خودروهای برقی شده است.درواقع در پی عوارض ناشی از این جنگ ممکن است آلمان نتواند به‌هدف خود برای تولید 15 میلیون‌دستگاه وسیله‌نقلیه الکتریکی (EV) تا سال 2030 برسد؛ چراکه درنتیجه این جنگ قیمت نیکل به‌عنوان یکی از مواداولیه مهم در تولید باتری خودرو افزایش یافته و این درحالی است که روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نیکل درجهان به‌شمار می‌رود و این جنگ سبب تحریم‌های گسترده علیه این کشور شده است.براساس گزارش «گلوبال دیتا» این بحران منجر به‌افزایش 18 درصدی قیمت نیکل شده است. براساس پیش‌بینی جدید آلمانی‌ها، درسال‌های آتی رشد تولید خودروهای الکتریکی در این کشور ضعیف خواهد شد.طبق گزارش آژانس محیط‌زیست آلمان (Umweltbundesamt – UBA) سهم سیستم حمل‌ونقل در این کشور در انتشار گازهای گلخانه‌ای 20 درصد اعلام شده و تا پیش از این دو مورد از عوامل مهم برای پذیرش خودروهای برقی، یارانه مرکزی و قیمت باتری بوده و حالا با توجه به‌افزایش قیمت باتری و عدم‌اطمینان به‌اختصاص یارانه مرکزی از سال 2023، آلمان ممکن است نتواند به‌هدف خود در حوزه خودروهای برقی دست یابد.
Mohit Prasad، رئیس بخش انرژی در GlobalData می‌گوید: «روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نیکل در جهان است و نیکل یک عنصر مهم است که در ساخت باتری لیتیوم-یون مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع باتری‌ها مهم‌ترین جزء خودروهای الکتریکی به‌شمار می‌روند و بحران اوکراین و روسیه سبب بالا رفتن بی‌سابقه قیمت نیکل در یک دهه اخیر شده است. خودروسازان در آلمان قبلا تحت‌تاثیر این بحران قرار گرفته‌اند و فولکس‌واگن که بیش از 20 درصد از فروش خودروهای برقی آلمان در سال 2021 را به‌خود اختصاص داده بود، فعالیت دو کارخانه در شرق آلمان را به‌حالت تعلیق درآورد؛ زیرا بحران ناشی از جنگ، تحویل قطعات حیاتی از غرب اوکراین را متوقف کرده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، سایر تولیدکنندگان نیز به‌طور بالقوه فعالیت خود را به‌حالت تعلیق در خواهند آورد.»
پراساد می‌افزاید: «آلمان برای کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت سیستم حمل‌ونقل، بین سال‌های 1990 تا 2030 هدف موقتی را با کاهش 48.1درصدی درنظر گرفته و برای تحقق این امر رشد بازار خودروهای الکتریکی ضروری به‌نظر می‌رسد.» این کشور تاکنون از یک میلیون دستگاه خودرو برقی در جاده‌هایش بهره گرفته و این درحالی است که نیمی از این خودروها با باتری کار می‌کنند و بقیه پلاگین-هیبرید هستند. آلمان برای رسیدن به‌هدف 15 میلیونی خود در حوزه خودروهای برقی تا سال 2030، باید به‌رشد ترکیبی سالانه 35 درصدی در بازار خودرو دست پیدا کند و درنهایت همان‌طور که گفته شد، با توجه به‌مسائل و تاخیرهای مربوط به‌تهیه مواد خام که با بحران اوکراین و روسیه تشدید می‌شود، این کشور باید شاهد رشد ضعیفی در بخش تولید خودروهای الکتریکی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =